Velkommen til Forskningsformidling – efterår 2020


Beskrivelse:
Den samfundsvidenskabelige ph.d.-skole tilbyder nu et helt nyt todages ph.d.-kursus i forskningsformidling.

Hvordan når man i skrift og tale ud til flere end den sædvanlige målgruppe på en redaktør og to fagfællebedømmere? Hvad er det forlæggere, journalister, tv-seere, læsere og lyttere efterspørger? Det er et par af de spørgsmål, som dette ph.d.-kursus er sat i verden for at besvare. Ovre er nemlig de tider, hvor forskningsgrupper kunne fungere som selvtilstrækkelige og verdensfjerne subkulturer, og hvor fagfolk kunne trække sig tilbage i årevis for at hellige sig deres lærde sysler i ophøjet isolation. Med universitetsloven fra 2003 blev det præciseret, at universiteterne må og skal indgå i samarbejde med det omgivne samfund og bidrage aktivt med udadvendte aktiviteter, og siden 2013 har vidensdeling også indgået som et led – ja, et krav – i ph.d.-uddannelsen.

Siden hen er kravene ikke ligefrem blevet mindre. Det forventes, at forskere stiller sig til rådighed og måske ovenikøbet ligefrem selv opsøger nyhedsmedierne for at gøre opmærksom på deres fagkundskab. Det forventes, at de kan redegøre for samfundsrelevans, formidlingsstrategi og gennemslagskraft – eller ’impact’ som det hedder på nudansk – som en fast del af arbejdet med at sikre ekstern forskningsfinansiering. Det forventes, at de under medarbejderudviklingssamtaler og i selvrapporteringsskemaer kan dokumentere udadvendte aktiviteter. Og i mange jobfunktioner, som varetages af forskere, er der et stærkt brugerorienteret fokus, som kræver praktiske færdigheder i forhold til formidlingens svære kunst.

Dette kursus tilbyder en basal introduktion til tekst, billeder og lyd. Eller rettere til en række af de kommunikationsformer, teknikker og medier, der anvendes i moderne forskningsformidling.

Indhold:
Den første kursusgang fokuserer vi på skriftlig forskningsformidling, Vi ser nærmere på begrebet kommunikation og på kommunikationsanalyse, stifter bekendtskab med en række forskelligartede skriftlige genrer og diskuterer forskellige sproglige virkemidlers styrker og svagheder, når man vil formidle samfundsvidenskabelig og humanistisk viden til ikke-specialister. Undervejs er der indlagt flere små øvelsesopgaver, som skærper kursisternes egen sprogbehandling og træner professionsrelaterede skriftlige formidlingsopgaver. Den følgende kursusgang fokuserer på mundtlig og visuel forskningsformidling - på stemmen, gestikken og mimikken, og på sammenhængen mellem kroppen og forskellige retoriske virkemidler. Der introduceres til værktøjer, som kan bruges på TV, i radio, i podcasts og på en talerstol.

Kurset indeholder en større øvelsesopgave.

Målgruppe:
Ph.d.-studerende på de samfundsvidenskabelige og humanistiske fakulteter ph.d.-uddannelser.

Formål:

To dages kursus med fokus på deltagernes egne ph.d.-projekter. Baseret på en basal kommunikationsana-lyse skal deltagerne sammen eller hver for sig udarbejde et praktisk stykke formidling i form af en video, en lydoptagelse, en populærvidenskabelig artikel eller en anden form for praktisk formidling, der vinkler og for-milder ph.d.-projektets indhold til eksterne interessenter. Deltagerne får individuel feedback.
Organisator: Den samfundsvidenskabelige ph.d.-skole.

Forelæser: 
Dag 1: Professor, ph.d. Poul Duedahl, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet

Dag 2: Professor, ph.d. Poul Duedahl, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet


ECTS: 3

Dato: Mandag den 7 december og mandag den 14 december 2020, kl. 9-13.

Sted: Fibigerstræde 13. Lokale 47/49

Deadline for registrering: 27. november 2020


Program Day 1 – Skriftlig formidling

09.00-09.30 - Velkomst og kursuspræsentation

09.30-10.30 - Hvad er skriftlig formidling?

10.30-10.45 - Break  

10.45-11.45 – Lær at skrive bedre, del 1

11.45-12.00 - Break

12.00-13.00 - Lær at skrive bedre, del 2

 

Program Day 2 – Mundtlig formidling

09.00-10.30 – Gennemgang af øvelsesopgaver

10.30-10.45 - Break  

10.45-12.15 – Om at levere et budskab, del 1

12.15-12.30 - Break

12.30-13.00 – Om at levere et budskab, del 2