Kurset henvender sig til ph.d.-studerende inden for skole og dagtilbud. Formålet er dels at klæde ph.d.-studerende på til at forstå de debatter der kører omkring pædagogik i DK samt at indgå i dem på en ordentlig, konstruktiv, saglig og videnskabelig måde, og dels at øge deres kendskab til problematikkerne omkring at anvende forskellige teoretiske/videnskabsteoretiske tilgange og forskellige metoder til at belyse de samme fænomener.

Mere præcist sigter kurset på at give de studerende:

Viden om

·        Tværfaglige tilgange til forskning og de videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil

·        Modeller for viden i tværfaglige sammenhænge, fx videnskabelig perspektivisme

·        Grundpositioner i den pædagogiske debat. Hvad er pædagogik, hvad er videnskab, hvad er politik og hvordan smelter de sammen?

·        Begreber som evidens og mixed methods.

Færdigheder i

·        At formidle tværfaglige problemstillinger

·        At belyse pædagogiske projekter og initiativer fra forskellige perspektiver

·        At navigere egen forskning i krydsfeltet mellem videnskab og politik

Kompetencer til

·        Tværfaglig analyse af pædagogiske og skolepolitiske problemstillinger

·        At deltage i videnskabelige og politiske debatter omkring det pædagogiske område

·        Videnskabsteoretisk begrundelse for og kritisk stillingtagen til konkrete projekter i form af indsatser eller undersøgelser

Da kurset i princippet er relevant for alle inden for uddannelse, læring og pædagogik vil en afledt effekt være at ph.d.-studerende inden for skole/pædagogik/uddannelsesforskning lærer hinanden at kende på tværs af adresser og miljøer.