Kurset henvender sig til ph.d.-studerende inden for skole og dagtilbud. Formålet er dels at klæde ph.d.-studerende på til at forstå de debatter der kører omkring pædagogik i DK samt at indgå i dem på en ordentlig, konstruktiv, saglig og videnskabelig måde, og dels at øge deres kendskab til problematikkerne omkring at anvende forskellige teoretiske/videnskabsteoretiske tilgange og forskellige metoder til at belyse de samme fænomener.
Mere præcist sigter kurset på at give de studerende:
Viden
om
· Tværfaglige tilgange til forskning og de videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil
·
Modeller for viden i tværfaglige
sammenhænge, fx videnskabelig perspektivisme
·
Grundpositioner i den pædagogiske
debat. Hvad er pædagogik, hvad er videnskab, hvad er politik og hvordan smelter
de sammen?
· Begreber som evidens og mixed methods.
Færdigheder
i
· At formidle tværfaglige problemstillinger
·
At belyse pædagogiske projekter og
initiativer fra forskellige perspektiver
·
At navigere egen forskning i
krydsfeltet mellem videnskab og politik
Kompetencer
til
· Tværfaglig analyse af pædagogiske og skolepolitiske problemstillinger
·
At deltage i videnskabelige og
politiske debatter omkring det pædagogiske område
·
Videnskabsteoretisk begrundelse
for og kritisk stillingtagen til konkrete projekter i form af indsatser eller
undersøgelser
Da kurset i princippet er relevant for alle inden
for uddannelse, læring og pædagogik vil en afledt effekt være at ph.d.-studerende
inden for skole/pædagogik/uddannelsesforskning lærer hinanden at kende på tværs
af adresser og miljøer.
- Teacher: Keld Thorgård
- Teacher: Christian Ydesen