- Beskrivelse:
I akademisk skrivning hænger form og indhold sammen. Derfor er elementer som struktur, sammenhæng og rød tråd vigtige for kvaliteten af den tekst, som formidler forskningsaktiviteterne og de resultater, som den PhD-studerende producerer. Det, vi kan kalde ’det akademiske håndværk’ handler ikke kun om systematisk refleksion angående fokus, forskningsspørgsmål, analyseenhed, teori og begreber, videnskabsteori, design, metode og etik, samt analyseproces. Kvaliteten af håndværket handler i høj grad også om skriftligt at argumentere for de valg, som man tager eller har taget desangående og at opbygge en tekst, hvor disse valg og deres konsekvenser er tydelige i indhold og struktur. Dette arbejde starter tidligt i processen og pågår kontinuerligt i løbet af en ph.d. proces. Kurset er derfor designet til at deltagere kan få glæde af oplæg, øvelser og pensum uanset hvor de er i ph.d. forløbet.
OBS: Kursuslitteraturen og undervisningen trækker på humanistisk/socialvidenskabelig forskning, men kurset er åbent for deltagere fra alle forskningstraditioner.
Formålet med ph.d.-kurset er at sætte fokus på det akademiske håndværk, der skal til for at skrive og redigere en afhandlings elementer, så de ved afhandlingens færdiggørelse fremstår som en struktureret, sammenhængende tekst af høj kvalitet, og hvor resultaternes gyldighedsbetingelser og bidrag er tydeligt præsenteret. På kursets tre dage arbejder vi med dette gennem forelæsninger, konkrete øvelser, og fælles diskussioner med henblik på at opbygge og udvide deltagernes ’værkstøjkasse’ og erfaring med at tage de nødvendige beslutninger, som færdiggørelse af en afhandling kræver.
Kurset bygger på nyeste forskning i akademisk skrivning, særligt angående klarhed, struktur, form-indhold relationen, kvalitetskriterier som reliabilitet, kohærens, transparens og analytisk generaliserbarhed. Samtidig er det et praktisk kursus, hvor deltagerne arbejder konkret med deres egen tekst i forhold til kursets emner.
Efter optagelse: Kursusdeltagerne skal indsende et refleksions-paper på max 10 sider. Præsentation af phd-projektet og det/de foreløbige forskningsspørgsmål må fylde max 1 side, da det centrale i paperet skal være en refleksion over skrivemæssige udfordringer og ambitioner er i relation til deres afhandlings struktur, kvalitet og bidrag.
Teaching methods:
Kursets 3 dage har hvert et tema. Hver dag vil bestå af underviseres oplæg på baggrund af kursuslitteraturen, guidede skriveøvelser, parvise refleksioner og feedback, samt dialoger i plenum.
Deltagerne vil få feedback på deres egne skriveambitioner og -udfordringer af underviserne og de andre kursusdeltagere. Vi vil desuden undersøge og diskutere, hvordan håndværket i at give en tekst form hænger sammen med tekstens indhold og dermed det konkrete fænomen/proces/felt, som deltagerne har undersøgt.
Kursusdeltagerne skal indsende et 10 (max) siders paper hvori de præsenterer deres eget arbejde i relation til kursets nøglebegreber, samt reflekterer over hvad deres skrivemæssige udfordringer og ambitioner er i relation hertil.
- Undervisere:
Ninna Meier, Charlotte Wegener og Kasper Trolle Elmholdt, Aalborg Universitet - ECTS:
3 - Time:
31/1-2/2 2023 - Kursussted:
Aalborg Universitet, Aalborg. 9220 Aalborg Øst. Seminarrum bliver udmeldt senere. - Antal deltagere:
16 (først til mølle princippet) - Deltagergebyr:
Der er ingen gebyr for deltagelse - Deadlines:
For tilmelding: 3. januar 2023. Paper deadline: 17. januar 2023. Der skal indleveres et paper på max 10 sider.
Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at kontakte Marianne Høgsbro: inst.issa.phd@socsci.aau.dk
Kurset er fyldt op og det er ikke længere muligt at komme på venteliste
- Teacher: Kasper Trolle Elmholdt
- Teacher: Ninna Meier
- Teacher: Charlotte Wegener