Deadline: 3. oktober. Tilmelding sendes pr. mail til Hanne P.Clausen: hannepc@ikp.aau.dk - inkl. 1 sides motiveret ansøgning med projektbeskrivelse.
 

5-dages kursus som introducerer til kvalitativ forskning. To af de fem dage vil fokusere specifikt og intensivt på det kvalitative forskningsinterview med en blanding af teori og praktiske øvelser, og en dag handler om feltarbejde og deltagende observation. De øvrige dage tematiserer bl.a. forskningsetik og præsenterer nogle nyere tilgange til kvalitativ forskning. Der vil kurset igennem være fokus på kvalitativ forskning som et håndværk, der læres bedst gennem øvelse. Formiddagene består af forelæsninger og lærerstyrede øvelser, mens eftermiddagene organiseres af kursisterne selv i grupper. Kurset er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde, fremlæggelse, diskussion.

Alle deltagere bliver opdelt i fem faste temagrupper, som mødes hver eftermiddag under kurset. I forarbejdet til kurset indgår, ud over læsningen af kursuslitteraturen, at hver temagruppe for­bereder eftermiddagens arbejde til en af kursusdagene. Deltagernes projekter kan også inddrages, men er ikke tænkt som hovedtema.

Litteratur:

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2020). Introduktion. In Brinkmann, S: & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Brinkmann, S. (2020). Etik i en kvalitativ verden. In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Dag 2: Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. (3. udg.). København: Hans Reitzels Forlag. (kapitel 6-9)

Tanggaard, L. (2007). The research interview as discourses crossing swords – the researcher and apprentice on crossing roads. Qualitative Inquiry, 13(1): 160-176.

Dag 3: Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. (3. udg.). København: Hans Reitzels Forlag. (kapitel 10-14)

Jacobsen, B., Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2020). Fænomenologi. In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Phillips, L. (2020). Diskursanalyse. In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Dag 4: Hastrup, K. (2020). Feltarbejde. In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Raudaskoski, P. (2020). Observationsmetoder (herunder videoobservation). In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Czarniawska, B. (2020). Narratologi og feltstudier. In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Dag 5: Baarts, C. (2020). Autoetnografi. In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2020). Formidling af kvalitativ forskning. In Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) Kvalitative metoder: En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Samlet litteraturliste:

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2020). Kvalitative metoder: En grundbog. (3. udg.) København: Hans Reitzels Forlag.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. (3. udg.). København: Hans Reitzels Forlag.

Tanggaard, L. (2007). The research interview as discourses crossing swords – the researcher and apprentice on crossing roads. Qualitative Inquiry, 13(1): 160-176

  • Arrangør: Ph.d.-programmet Kommunikation og Psykologi

  • Forelæsere: 

    Lene Tanggaard Pedersen and Svend Brinkmann, Department of Communication and Psychology, Center for Qualitative Studies


  • ECTS: 5
  • Tidspunkt: 7.-11. november 2022

  • Sted: Rendsburggade 14, rum 3.565

  • Postnr.: 9000

  • By: Aalborg

  • Antal pladser: 25

  • Deadline: 3. oktober. Tilmelding sendes pr. mail til Hanne P.Clausen: hannepc@ikp.aau.dk - inkl. 1 sides motiveret ansøgning med projektbeskrivelse.