Kursusbeskrivelse:
Kurset henvender sig til ph.d.-studerende inden for skole og dagtilbud. Formålet er dels at klæde ph.d.-studerende på til at forstå de debatter der kører omkring pædagogik i DK samt at indgå i dem på en ordentlig, konstruktiv, saglig og videnskabelig måde, og dels at øge deres kendskab til problematikkerne omkring at anvende forskellige teoretiske/videnskabsteoretiske tilgange og forskellige metoder til at belyse de samme fænomener.
Mere præcist sigter kurset på at give de studerende:
Viden
om
- Tværfaglige tilgange til forskning og de videnskabsteoretiske problemstillinger knyttet hertil
- Modeller for viden i tværfaglige sammenhænge, fx videnskabelig perspektivisme
- Grundpositioner i den pædagogiske debat. Hvad er pædagogik, hvad er videnskab, hvad er politik og hvordan smelter de sammen?
- Begreber som evidens og mixed methods.
Færdigheder i
- At formidle tværfaglige problemstillinger
- At belyse pædagogiske projekter og initiativer fra forskellige perspektiver
- At navigere egen forskning i krydsfeltet mellem videnskab og politik
Kompetencer til
- Tværfaglig analyse af pædagogiske og skolepolitiske problemstillinger
-
- At deltage i videnskabelige og politiske debatter omkring det pædagogiske område
- Videnskabsteoretisk begrundelse for og kritisk stillingtagen til konkrete projekter i form af indsatser eller undersøgelser
Da kurset i princippet er relevant for alle inden for uddannelse, læring og pædagogik vil en afledt effekt være at ph.d.-studerende inden for skole/pædagogik/uddannelsesforskning lærer hinanden at kende på tværs af adresser og miljøer.
- Teacher: Ida Spangsberg Hansen
- Teacher: Lars Bang Jensen
- Teacher: Keld Thorgård
- Teacher: Christian Ydesen