Tilmelding og paper sendes til hannepc@hum.aau.dk - deadline 20. november

Kursusansvarlig: Charlotte Wegener

Instruktører: Dr. Pæd., Rektor for Professionshøjskolen UC Syd, Alexander von Oettingen, Professor Dorte Caswell og Lektor Charlotte Wegener

Medarrangører: Niels Bjerre Tange og Leif Kongsgaard

Dette phd kursus handler om normativitet i kvalitativ forskning. Normativitet angår dels forskerens ønske om at ’ville noget’ med det felt, der studeres, og dels de udfordringerne, der kan være med at studere normativitet som empirisk fænomen. Desuden vil vi arbejde med, hvordan normativitet kan skrives frem og behandles skriftligt. Emnet vil blive behandlet i dialog med kursets to gæsteforelæsere Alexander von Oettingen og Dorte Caswlll og gennem feedback-sessioner med fokus på deltagernes indsendte papers faciliteret af Charlotte Wegener.   

At ville noget med feltet

Den kvalitative forsker er ikke altid kun drevet af ønsket om at bidrage empirisk, metodisk og teoretisk til et forskningsfelt. Nogle gange vil forskeren også noget med det felt, vedkommende studerer. Forskeren har måske et normativt ønske om at forbedre eller ændre noget; endda i en bestemt retning. Et andet aspekt af det normative er, at forskerens fund, begreber og indsigter også potentielt kan bruges (eller måske endda købes af forskeren) efterfølgende til brug for ændringer på et felt. Hvordan håndterer man dette i kvalitativ forskning? Hvordan balancerer man et normativt afsæt med kravet om at gå åbent og videnskabeligt til det, man studerer? Hvordan holder man sig åben for erkendelser, der potentielt kan gå i en anden retning, end afsættet? Og hvordan håndterer man et praksisfelts ønske om, at man bidrager med noget bestemt (fx en model) til udviklingen af feltet?

At studere normativitet empirisk

I mødet med felten og gennem produktion af empirisk materiale kan forskeren gå deskriptivt til værks og dermed sætte fokus på at beskrive, hvordan forskningsgenstanden tager sig ud i felten. Men fra et kvalitativt perspektiv kan man ligeledes tale om de mere normative lag, som ikke alene vedrører hvordan fx en undervisningssituation foregår, men også har blik for, hvor godt den foregår, altså at bestemme dens kvalitet. Dette normative perspektiv søger dermed at indfange om noget fx er værdifuldt, godt, sandt, meningsfyldt, etisk osv. Men hvordan indfanger man dette normative lag? Kan man fange det i noter, interviews, video, lyd? Hvordan er forholdet mellem det normative og det deskriptive, og hvilke andre veje end den deskriptive er der?

Teaching methods:

Hver dag begynder med en forelæsning. Der er derefter åbent for dialog med hhv. Alexander von Oettingen og Dorte Caswlll frem til frokost. Efter frokost vil der være feedback sessioner på indsendte papers faciliteret af Charlotte Wegener.

Paper

Kursusdeltagerne skal indsende et paper (max 10 sider), hvori de præsenterer et normativt aspekt af deres phd-projekt samt reflekterer over deres udfordringer og ambitioner i relation hertil. Det kan være udkast til en tekst, der skal indgå i afhandlingen eller i en artikel. Deltagerne skal forud for kurset læse de andres papers samt forberede mere detaljeret feedback på ét paper (instruktion følger). Feedback skal fokusere på skriftlige greb og beslutninger i relation til kurset temaer.  


Program:

Mandag

10.00-12.30     Oplæg og dialog, Alexander von Oettingen: Empirisk dannelsesforskning – at forske normativt i pædagogiske processer.

Vi taler i dag mere om uddannelsesforskning og ikke så meget om pædagogisk forskning. Det indikere et skifte fra det mere normative til empiriske i forskningen. I den bevægelse mister pædagogisk forskning som forskning indenfor pædagogikkens eksperimentelle og normative praksis sin betydning.

Uddannelsesforskning er tømt for pædagogikken.

Oplægget vil prøve at skitsere et bud på en pædagogisk forskning, der bygger bro mellem empiri og normativitet og som skelner mellem teori, empiri og praksis. Et bidrag til en empirisk dannelsesforskning og hvor forskningen ikke er normativt affirmativt, men normativt eksperimentelt.  

Litteratur: 

Alexander von Oettingen: Pædagogisk forskning mellem teori, empiri og praksis. Bidrag til en empirisk dannelsesforskning, i Empirisk dannelsesforskning red. Af Alexander von Oettingen, Hans Reitzels Forlag, KBH 2018 (Kan fåes ved henvendelse til hannepc@hum.aau.dk)

Supplerende:

Hans Vejlskov og Thyge Winther-Jensen: De pædagogiske fags grund og anvendelse, Aarhus Universitetsforlag 2017

Johannes Bellmann og Thomas Müller: Wissen, was wirkt. Kritik evidenzbasierter Pädagogik, VS Verlag 2011.

12.30-13.00     Frokost

13.00-16.00     Paper præsentation og feedback fra deltagere + Charlotte


Tirsdag

10.00-12.30     Oplæg og dialog, Dorte Caswell: Når forskning vil mobilisere forandring

Med udgangspunkt i Center for udvikling af borgerinddragende beskæftiglesesindsatser (CUBB) sættes fokus på at forske i et felt og samtidig have ambitioner om at påvirke selvsamme felt. Forelæsningen vil bl.a. trække på vidensmobiliseringslitteraturen og skrive sig op imod aktions- og praksisforskningen

Litteratur:

Andersen, Niklas A., Dorte Caswell og Mikkel Bo Madsen (2021) ”Vidensgrundlaget for beskæftigelsespolitikken –fra vidensoverførsel til vidensmobilisering?” i Larsen & Caswell Borgerinddragelse i beskæftigelsespolitikken. Djøfs forlag (udkommer 7/12 2021, (Kan fåes ved henvendelse til hannepc@hum.aau.dk)

Tooman, T., C. Akinci & H. Davies (2016) ”Understanding Knowledge and Knowing” in

Orr K, Nutley S, Russell S, Bain R, Hacking B and Moran C (eds) Knowledge and Practice in Business and Organisations, London: Routledge (giv besked hvis man ikke kan tilgå den, så vil Dorte sende en kopi)

Grant, J., G. Nelson and T. Mitchell (2008) “Negotiating the Challenges of Participatory Action Research: Relationships, Power, Participation, Change and Credibility” in Peter Reason and Hilary Bradbury (eds) The SAGE Handbook of Action Research - Participative Inquiry and Practice

SAGE Reference - The SAGE Handbook of Action Research (aau.dk)

Supplerende:

Møller, Anne Mette (2021) “Mobilizing Knowledge in Frontline Work: A Conceptual Framework and Empirical Exploration” in Perspectives on Public Management and Governance, 2021;, gvab023, https://doi.org/10.1093/ppmgov/gvab023

12.30-13.00     Frokost

13.00-16.00     Paper præsentation feedback fra deltagere + Charlotte

Sted: A.C.Meyers Vænge 15, rum 2.1.005 (Globegangen), 2480 København

ECTS: 3