Beskrivelse:
Den samfundsvidenskabelige ph.d.-skole tilbyder nu et helt nyt todages ph.d.-kursus i forskningsformidling.
Hvordan når man i skrift og tale ud til flere end den sædvanlige målgruppe på en redaktør og to fagfællebedømmere? Hvad er det forlæggere, journalister, tv-seere, læsere og lyttere efterspørger? Det er et par af de spørgsmål, som dette ph.d.-kursus er sat i verden for at besvare. Ovre er nemlig de tider, hvor forskningsgrupper kunne fungere som selvtilstrækkelige og verdensfjerne subkulturer, og hvor fagfolk kunne trække sig tilbage i årevis for at hellige sig deres lærde sysler i ophøjet isolation. Med universitetsloven fra 2003 blev det præciseret, at universiteterne må og skal indgå i samarbejde med det omgivne samfund og bidrage aktivt med udadvendte aktiviteter, og siden 2013 har vidensdeling også indgået som et led – ja, et krav – i ph.d.-uddannelsen.
Siden hen er kravene ikke ligefrem blevet mindre. Det forventes, at forskere stiller sig til rådighed og måske ovenikøbet ligefrem selv opsøger nyhedsmedierne for at gøre opmærksom på deres fagkundskab. Det forventes, at de kan redegøre for samfundsrelevans, formidlingsstrategi og gennemslagskraft – eller ’impact’ som det hedder på nudansk – som en fast del af arbejdet med at sikre ekstern forskningsfinansiering. Det forventes, at de under medarbejderudviklingssamtaler og i selvrapporteringsskemaer kan dokumentere udadvendte aktiviteter. Og i mange jobfunktioner, som varetages af forskere, er der et stærkt brugerorienteret fokus, som kræver praktiske færdigheder i forhold til formidlingens svære kunst.
Dette kursus tilbyder en basal introduktion til tekst, billeder og lyd. Eller rettere til en række af de kommunikationsformer, teknikker og medier, der anvendes i moderne forskningsformidling.
Indhold:
Den første kursusgang fokuserer vi på skriftlig forskningsformidling, Vi ser nærmere på begrebet kommunikation og på kommunikationsanalyse, stifter bekendtskab med en række forskelligartede skriftlige genrer og diskuterer forskellige sproglige virkemidlers styrker og svagheder, når man vil formidle samfundsvidenskabelig og humanistisk viden til ikke-specialister. Undervejs er der indlagt flere små øvelsesopgaver, som skærper kursisternes egen sprogbehandling og træner professionsrelaterede skriftlige formidlingsopgaver. Den følgende kursusgang fokuserer på mundtlig og visuel forskningsformidling - på stemmen, gestikken og mimikken, og på sammenhængen mellem kroppen og forskellige retoriske virkemidler. Der introduceres til værktøjer, som kan bruges på TV, i radio, i podcasts og på en talerstol.
Kurset indeholder en større øvelsesopgave.
Målgruppe:
Ph.d.-studerende på de samfundsvidenskabelige og humanistiske fakulteter ph.d.-uddannelser.
Formål:
Organisator: Den samfundsvidenskabelige ph.d.-skole.
Forelæser:
Dag 1: Professor, ph.d. Poul Duedahl, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet
Dag 2: Professor, ph.d. Poul Duedahl, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet
ECTS: 3
Dato: Mandag den 7 december og mandag den 14 december 2020, kl. 9-13.
Sted: Fibigerstræde 13. Lokale 47/49
Deadline for registrering: 27. november 2020
Program Day 1 – Skriftlig formidling
09.00-09.30 - Velkomst og kursuspræsentation
09.30-10.30 - Hvad er skriftlig formidling?
10.30-10.45 - Break
10.45-11.45 – Lær at skrive bedre, del 1
11.45-12.00 - Break
12.00-13.00 - Lær at skrive bedre, del 2
Program Day 2 – Mundtlig formidling
09.00-10.30 – Gennemgang af øvelsesopgaver
10.30-10.45 - Break
10.45-12.15 – Om at levere et budskab, del 1
12.15-12.30 - Break
12.30-13.00 – Om at levere et budskab, del 2
- Teacher: Poul Duedahl