Kurset er fuldt booket du kan skrive dig på venteliste, og du vil modtage en mail hvis du kan tilbydes en plads. AAU studerende prioriteres.
Velkommen til: Skriv PHD afhandlingens ’kappe’: struktur, sammenhæng, kvalitetskriterier, og bidrag
Beskrivelse:
I akademisk skrivning hænger form og indhold sammen. Derfor er elementer som struktur, sammenhæng og rød tråd vigtige for kvaliteten af den tekst, som formidler forskningsaktiviteterne og de resultater, som den Ph.d.-studerende producerer. Det, vi kan kalde ’det akademiske håndværk’ handler ikke kun om systematisk refleksion angående fokus, forskningsspørgsmål, analyseenhed, teori og begreber, videnskabsteori, design, metode og etik, samt analyseproces. Kvaliteten af håndværket handler i høj grad også om skriftligt at argumentere for de valg, som man tager eller har taget desangående og at opbygge en tekst, hvor disse valg og deres konsekvenser er tydelige i indhold og struktur. Dette arbejde starter tidligt i processen og pågår kontinuerligt i løbet af en ph.d. proces. Kurset er derfor designet til at deltagere kan få glæde af oplæg, øvelser og pensum uanset hvor de er i ph.d. forløbet.
OBS: Kursuslitteraturen og undervisningen trækker på humanistisk/socialvidenskabelig forskning, underviserne er kvalitative forskere og trækker derfor primært på forskning udført med disse metoder, men kurset er åbent for deltagere fra alle humanistiske og samfundsfaglige forsknings- felter og traditioner. Kurset er tilrettelagt efter at deltagerne bidrager aktivt uanset forskningsfelt og metodevalg.
Formålet med ph.d.-kurset er at sætte fokus på det akademiske håndværk, der skal til for at skrive og redigere en afhandlings elementer, så de ved afhandlingens færdiggørelse fremstår som en struktureret, sammenhængende tekst af høj kvalitet, og hvor resultaternes gyldighedsbetingelser og bidrag er tydeligt præsenteret. På kursets tre dage arbejder vi med dette gennem forelæsninger, konkrete øvelser, og fælles diskussioner med henblik på at opbygge og udvide deltagernes ’værkstøjkasse’ og erfaring med at tage de nødvendige beslutninger, som færdiggørelse af en afhandling kræver.
Kurset bygger på nyeste forskning i akademisk skrivning, særligt angående klarhed, struktur, form-indhold relationen, kvalitetskriterier som reliabilitet, kohærens, transparens og analytisk generaliserbarhed. Samtidig er det et praktisk kursus, hvor deltagerne arbejder konkret med deres egen tekst i forhold til kursets emner.
Efter optagelse: Kursusdeltagerne skal indsende et refleksions-paper på max 10 sider. Præsentation af phd-projektet og det/de foreløbige forskningsspørgsmål må fylde max 1 side, da det centrale i paperet skal være en refleksion over skrivemæssige udfordringer og ambitioner er i relation til deres afhandlings struktur, kvalitet og bidrag.
Læringsmetoder:
Kurset trækker på tre grundlæggende elementer: 1)diskussion og brug af konkrete eksempler, værktøjer og teknikker, 2) dialog i rummet med underviserne, sparring med underviserne, og sparring og diskussioner m andre phd studerende, og 3)forskning i akademisk skrivning.
Kursets 3 dage har hvert et tema. Hver dag vil bestå af underviseres oplæg på baggrund af kursuslitteraturen, guidede skriveøvelser, parvise refleksioner og feedback, samt dialoger i plenum. Deltagerne vil få feedback på deres egne skriveambitioner og -udfordringer af underviserne og de andre kursusdeltagere. Vi vil desuden undersøge og diskutere, hvordan håndværket i at give en tekst form hænger sammen med tekstens indhold og dermed det konkrete fænomen/proces/felt, som deltagerne har undersøgt.
Dag 1: Struktur. Vi starter med at rammesætte kurset og diskutere hvordan afhandlingens overordnede struktur hænger sammen med – og gerne skal støtte – formidlingen af deltagernes forskning. Vi diskuterer forskellige tilgange til struktur og strukturering af tekst, forskellige genrer og faglige discipliner, samt hvordan struktur også kan være koblet til forskerens egen ’stemme’ (begrebet om voice i skrivning).
Dag 2: Kvalitet. På andendagen sætter vi fokus på kvalitet i forskning og i akademisk skrivning som proces og produkt. Vi diskuterer forskellige kvalitetskriterier og inddrager nyere forskning om kvalitet koblet ikke kun til de ’klassiske’ kvalitetskriterier for forskning, men også til begreber som f.eks. konsistens, relevans, refleksivitet, klarhed, autencitet, engagement, tvivl/åbenhed, repræsentativitet mv.
Gennem øvelser, oplæg, forelæsning og diskussion får vi nuanceret og præciseret forståelsen af, hvad diskussioner om kvalitet kan indeholde, og hvorfor de er så vigtige for forskning generelt og for håndværket i at skrive en phd-afhandling som en samlet, sammenhængende tekst.
Dag 3: Bidrag. På tredjedagen fokuserer vi på afhandlingens bidrag. Hvad er et forskningsmæssigt bidrag? Og hvor bidrager man? Ofte bidrager en ph.d. afhandling til et (eller flere) forskningsfelter, til et praksisfelt, og måske også til den offentlige debat eller policy-udvikling. Gennem øvelser og oplæg fra undervisere og deltagere skal vi undersøge og diskutere, hvordan håndværket med at skrive og strukturere en ph.d. afhandlings kappe også skal støtte den tydelige formidling af afhandlingens bidrag og perspektiver.
Refleksions-paper:
Kursusdeltagerne skal indsende et refleksions-paper på
max 10 sider. Præsentation af phd-projektet og det/de foreløbige
forskningsspørgsmål må fylde max 1 side, da det centrale i paperet skal være en
refleksion over skrivemæssige udfordringer og ambitioner i relation til deres
afhandlings struktur, kvalitet og bidrag med udgangspunkt i den opgivne
litteratur.
Litteratur:
1. Alvesson, M. and Sandberg, J. (2024), The Art of Phenomena Construction: A Framework for Coming Up with Research Phenomena beyond ‘the Usual Suspects’. Journal of Management Studies, early view version. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joms.12969
2. Alvesson, M., Hardy, C., & Harley, B. (2008). Reflecting on reflexivity: Reflexive textual practices in organization and management theory. Journal of Management Studies, 45(3), 480-501.
3. Cloutier, C., & Ravasi, D. (2021). Using tables to enhance trustworthiness in qualitative re-search. Strategic Organization, 19(1), 113–133.
4. Golden-Biddle, K., & Locke, K. (1993). Appealing work: An investigation of how ethnographic texts convince. Organization Science, 4(4), 595-616.
5. Locke, K., Feldman, M., & Golden-Biddle, K. (2022). Coding Practices and Iterativity: Beyond Templates for Analyzing Qualitative Data. Organizational Research Methods, 25(2), 262-284.
6. Meier, N. & Wegener, C. (2017). Writing with resonance. Journal of Management Inquiry, 26(2), 193–201.
7. Ragins, R. B. (2012). Editor's comments: Reflections on the craft of clear writing. Academy of Management Review, 37(4), 493-501.
8. Pratt, M. G., Sonenshein, S., & Feldman, M. S. (2022). Moving Beyond Templates: A Bricolage Approach to Conducting Trustworthy Qualitative Research. Organizational Research Methods, 25(2), 211-238.
9. Suddaby, R. (2010). Editor's comments: Construct clarity in theories of management and organization. Academy of Management Review, 35(3), 346-357.
10. Tre blogposts om hvad et bidrag er:
https://patthomson.net/2018/04/02/thesis-knowhow-how-the-contribution-can-create-coherence/
https://patthomson.net/2015/05/11/what-is-an-original-contribution/
Undervisere:Ninna Meier
ECTS: 3Dato:
27. januar, 28. januar, og 29. januar, 2026
Dag 1: 10-17.00
Dag 2: 9-16.30
Dag 3: 9-15.00
By:
Aalborg
Pladser: 16 - Studerende på Aalborg Universitet har første prioritet.
Tilmeldingsfrist: 15 september 2025
Important information concerning PhD courses:
There is a no-show fee of DKK 3,000 for each course where the student does not show up. Cancellations are accepted no later than 2 weeks before the start of the course. Registered illness is of course an acceptable reason for not showing up on those days. Furthermore, all courses open for registration approximately four months before start of the course.
We cannot ensure any seats before the deadline for enrolment, all participants will be informed after the deadline, approximately 3 weeks before the start of the course.
For inquiries regarding registration, cancellation or waiting list, please contact the PhD administration at phdcourses@adm.aau.dk When contacting us please state the course title and course period. Thank you.
- Teacher: Ninna Meier
- Teacher: Nanna Møller Mortensen