Skip to main content
Akademisk skrivning i praksis for historikere

Introduction

Welcome to Akademisk skrivning i praksis for historikere

Description:

Historiefaget har et særligt forhold til tekst. Vores forskningsresultater formidles igennem flere forskellige slags tekster fra videnskabelige artikler, som følger en fast akademisk skabelon, til populærvidenskabelige bøger, der har et bredt publikum for øje. Derigennem er det at skrive en kernefaglighed for historikeren og har altid været det.

Historiefaget har sine egne fremstillingsformer. Ofte har disse klare narrative indslag, der har fået teoretikere til at sige, at historikerens værk er tæt beslægtet med skønlitteraturen. Forskningsresultater, der bliver lækkert formidlet, bliver ofte (misvisende) beskrevet som populærvidenskab, også selvom det reelt er grundforskning.

Faget har haft en forkærlighed for at udgive i bogform. Og vores tekster har oftest kun en enkelt forfatter. Samtidig er disse former i rivende udvikling. Inden for de senere år er flere historikere i langt højere grad end tidligere begyndt at skrive både bøger og artikler i fællesskab (sampublicering). Det fordrer en stadig tydeligere samtaler mellem historikere om, hvordan man planlægger sin skrivning og hvordan man producerer og redigerer tekster kollektivt.

Selvom mange historikere foretrækker de velkendte former, undslipper historikere ikke presset for at publicere i en jævn strøm – artikler, reviews, papers mm. Vi jonglerer derigennem med et væld af forskellige genrer, vi skal mestre som historikere. Noget som ofte bliver betragtet som ‘learning by doing’, og ikke noget man som sådan har været opmærksom på at klæde yngre forskere på til fx gennem ph.d.-kurser. 

Kurset Akademisk skrivning i praksis for historikere handler både om at skrive godt, at eksperimentere og være modig i omgangen med sproget, men også om at lære at planlægge skriveprocessen og indrette sin akademiske hverdag, så den fordrer skrivearbejdet. Kurset handler i sin enkelhed om at blive godt rustet til at mestre skrivningens håndværk som historiker, og turde give sig i kast med fagets forskellige genrer.

Ph.d.-kurset er bygget op omkring fire workshops, der hver især består af to dele: 1) Dagens tema (se de enkelte kursusgange neden) 2) Praktisk arbejde med tekst og/eller planlægning af det at skrive.

Til den sidste og fjerde kursusgang får de ph.d.-studerende feedback på egne papers.

Prerequisites:

Ph.d.-kurset henvender sig både til ph.d.-studerende, der allerede har publiceret og dem som netop er begyndt på forskeruddannelsen. Det er således ikke en forudsætning, at de ph.d.-studerende endnu har erfaring med at skrive og publicere. Uanset hvor de ph.d.-studerende er i sin forskeruddannelse, vil de have stor nytte af at skulle forholde sig aktivt til egen skrivepraksis og planlægning.

Ph.d.-kurset henvender fortrinsvis sig til historikere – og vil indeholde en del elementer, der er specifiikke for historieforskningen.

Learning outcomes

Efter afslutningen af kurset vil de ph.d.-studerende have og være i stand til at: 

1. Viden og forståelse

  • en større indsigt i og forståelse af egne skrivepraksisser og hvad der påvirker disse.

2. Færdigheder og evner

  • planlægge og strukturere sin skriveproces med henblik på akademisk produktion.
  • anvende konkrete værktøjer og teknikker til at forbedre sin skrivepraksis og integrere skrivning i sin forskerhverdag.
  • eksperimentere med sproglige virkemidler og formidlingsformer i akademisk kontekst og har fået metoder til at afsøge nye typer af skrivende.

Programme outline:

Workshop 1: “Skriveproces og planlægning”

Onsdag 4/2 kl. 12.30-16.00 Underviser: Maria Simonsen

Introduktion til ph.d-kurset samt forelæsning om, hvordan planlægning i forskellig grad kan være givende for en forskers skriveproces. I workshoppens anden del arbejder vi med de ph.d.-studerendes egen planlægning af akademisk skrivning.

Workshop 2: “At skrive uden konventioner og bryde de akademiske regler”

Tirsdag 24/2 kl. 10.30-14.00 Underviser: Johan Heinsen

Denne workshop handler om, hvornår det giver mening at smide de akademiske konventioner på porten for i stedet at lade sig inspirere af andre genrer. Hvad sker der, hvis man beskriver et hændelsesforløb på en måde, der trækker på en novelle eller at man tillader ens metodeafsnit at være overmåde teknisk? Hvad kan man tillade sig? Hvilken effekt kan det få? Og hvordan kan det give os lyst til at skrive endnu mere?

Workshop 3:  “At skrive til et publikum”

Torsdag 19/3 kl. 10.30-14.00 Underviser: Poul Duedahl,

Hvordan når du som ung forsker ud til et bredere publikum end vejlederen, en tidsskriftsredaktør og to fagfællebedømmere? Vi ser nærmere på forskningsformidlingens krav og muligheder – godt krydret med praktiske øvelser.

Workshop 4: “Om at publicere i tidsskrifter. Praksis og forventninger”

Torsdag 7/5 kl. 10.30-14.00 Underviser: Ivan Lind Christensen

I denne workshop ser vi nærmere på tidsskriftspublicering og på videnskabelige tidsskrifters redaktionelle processer. Kursusgangen giver indblik i, hvordan videnskabelige tidsskrifter fungerer, hvilke forventninger man som manuskriptforfatter mødes med, og hvordan man kan arbejde strategisk ift. tidsskriftspublicering.

Key literature:

  • Eric Hayot, The Elements of Academic Style: Writing for the humanities, Columbia University Press (2014).
  • David Larsson Heidenblad, Ta din tid: gör mindre men bättre, Volante (2025).
  • David Larsson Heidenblad, A year of academic writing: experiences and methods for early career researchers, Studentlitteratur AB (2021).
  • Joli Jensen, Write No Matter What. Advice for Academics, The University of Chicago Press (2017).
  • Carl Newport, Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World, Grand Central Publishing (2016).

Organizer: 

  • Johan Heinsen, Institut for Politik og Samfund, Historie, AAU
  • Maria Simonsen, Institut for Politik og Samfund, Historie, AAU

Lecturers: 

  • Johan Heinsen
  • Maria Simonsen
  • Poul Duedahl
  • Ivan Lind Christensen

ECTS: 3

Date: 4, 24 februar, 19 marts, 7 maj 2026

Place: TBA

City: Aalborg

Number of seats: 14

Deadline: 14 january 2026

Important information concerning PhD courses: 

There is a no-show fee of DKK 3,000 for each course where the student does not show up. Cancellations are accepted no later than 2 weeks before the start of the course. Registered illness is of course an acceptable reason for not showing up on those days. Furthermore, all courses open for registration approximately four months before start of the course.

We cannot ensure any seats before the deadline for enrolment, all participants will be informed after the deadline, approximately 3 weeks before the start of the course.

For inquiries regarding registration, cancellation or waiting list, please contact the PhD administration at phdcourses@adm.aau.dk When contacting us please state the course title and course period. Thank you.


To participate in the course, you must register here.

Enroll
Open in new window